Bliže realnoj potrošnji: Novi standardi za vrijednosti potrošnje.
Od 1. septembra 2017. određena nova vozila tipsko odobrenje dobivaju prema ispitnom postupku za putnička i laka privredna vozila (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure, WLTP), novom i realnijem ispitnom postupku za mjerenje potrošnje goriva i emisije CO2. Od 1. septembra 2018. godine WLTP će zamijeniti trenutačni ispitni postupak, takozvani novi evropski ciklus vožnje (NEDC). Zbog realnijih ispitnih uslova vrijednosti potrošnje goriva i emisije CO2 mjerene prema postupku WLTP u mnogim slučajevima mogu biti više od vrijednosti izmjerenih prema postupku NEDC.
Veća transparentnost zahvaljujući WLTP-u.
WLTP reformira mjerne i ispitne postupke proizvođača automobila. Sve najvažnije o novom postupku na jednom mjestu.
Šta je WLTP?
Ko god kupuje automobil prati vrijednosti potrošnje i ispuštanja emisija. Pročitajte ovdje šta novi ispitni postupak donosi.
Dobri razlozi za WLTP.
Na osnovu podataka o realnoj vožnji, prikupljenih širom svijeta, WLTP će na raspolaganje stavljati realnije vrijednosti potrošnje. Tu pročitajte šta se mijenja s novim ispitnim postupkom.
NEFZ i WLTP.
Od jeseni 2017. postupak mjerenja po WLTP-u zamijenio je postupak po NEDC-u. Novi ispitni parametri omogućuju realnije vrijednosti. Kako se u praksi ti postupci tačno razlikuju, možete pročitati tu.
NEDC u odnosu na WLTP i RDE: profil usporedbe.
Duže dionice, kraći periodi mirovanja: s WLTP-om se iznova definira ispitni postupak za mjerenje potrošnje goriva i emisije CO2. Ovako se razlikuju ciklusi vožnje:
Pregled NEDC ciklusa.
Normativni ciklus vožnje NEDC vrijedi za sva putnička i laka privredna vozila. Uveden je 1992. godine od strane Evropske Unije, kako bi se utvrdile vrijednosti potrošnje i specifične emisije pojedinih vozila i kako bi se na raspolaganje stavile usporedive vrijednosti. Tu možete vidjeti pregled okvirnih uvjeta za mjerenja.
Pregled WLTP ciklusa.
Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, skraćeno WLTP, predstavlja postupak za ispitivanje putničkih i lakih privrednih vozila ujednačen širom svijeta. On bi od 1. septembra 2017. godine znatno dinamičnijim ispitnim parametrima trebao omogućiti realnije podatke o potrošnji. Koji su to parametri, možete vidjeti tu.
Pregled RDE ciklusa.
Dodatno uz WLTP u Evropi se od septembra 2017. mjerenja provode i prema RDE ispitnom postupku. RDE je kratica za "Real Driving Emissions" (realne emisije ispušnih plinova). Za razliku od standarda NEFZ i WLTP kod ovog se postupka emisija ne mjeri na ispitnim valjcima, nego u realnom cestovnom prometu. Emisije štetnih plinova (Nox i čestice/fina prašina) izmjerene tokom vožnje u cestovnom prometu nazivaju se realne emisije.
Tokom mjerenja prema RDE postupku dionica jednom trećinom prolazi kroz grad, jednom trećinom međugradskim cestama i jednom trećinom autoputom, i to uz nasumično ubrzavanje i kočenje i uz stalno pridržavanje propisa cestovnog prometa. Prosječna brzina u gradu iznosi između 15 i 40 km/h - maksimalno do 60 km/h, na međugradskim cestama iznosi između 60 i 90 km/h, a na autoputu do 145 km/h te nakratko i do 160 km/h.
Vozilo je opremljeno PEMS mjernim uređajem ("Portable Emission Measurement System"- mobilni sistem za mjerenje emisija). Taj uređaj mjeri emisiju štetnih tvari (dušikovi oksidi i ugljični monoksid). Vožnja traje između 90 i 120 minuta. Vanjska temperature pritom mora biti između -7 i +35 °C. Može se uključiti klima-uređaj.
Ciljevi nove metode mjerenja.
WLTP reformira mjerne i ispitne postupke proizvođača automobila. Sve najvažnije o novom postupku na jednom mjestu.
Transparentnost.
U budućnosti se stvarna svakodnevna potrošnja vozila može bolje procijeniti.
WLTP uzima u obzir vožnju sličniju realnim uslovima u odnosu na prethodni NEDC standard. NEDC nalikuje umjetnom laboratorijskom testu i služi prvenstveno za usporedivost različitih vozila, bez realnog odražavanja stvarne potrošnje. WLTP simulira realno ponašanje u vožnji i tako daje znatno realniji rezultat.
Standardi.
Novi WLTP standardi za cilj imaju usporedive rezultate na cijelom svijetu.
Jedan od glavnih ciljeva WLTP procesa je jednoliko određivanje emisija ispušnih plinova i potrošnje energije za različite pogonske vrste, kao što su benzin, dizel, CNG ili čak električna energija. Vozilo istog tipa mora osigurati isti rezultat ispitivanja u svakom trenutku u svim dijelovima svijeta ako se ispravno slijedi postupak mjerenja WLTP ciklusa. Upravo je ta nužna usporedivost neizbježna za laboratorijsko mjerenje.
Stoga se potrošnja goriva i emisije mjere pouzdano i reprezentativno na temelju dinamičkog profila vožnje
Zaštita klime.
Realniji podaci o potrošnji pridonose postizanju zadanih međunarodnih ciljeva vezanih uz zaštitu klime kao i manjem opterećenju okoliša.
Manja emisija CO2 centralna je tema u razvoju vozila. Zahvaljujući WLTP standardu moguća je transparentna provjera pridržavanja međunarodnih standarda vezanih uz granične vrijednosti emisije CO2.
U 2010. godini samo je u EU emisija CO2 iznosila više od 4,72 milijardi tona, od čega se 19% odnosilo na cestovni promet*. Stoga Evropska Unija do 2020. godine želi smanjiti te emisije za 20 %**. Taj cilj želi među ostalim ostvariti pomoću standarda WLTP. Emisija CO2 nekog vozila ovisi o modelu, isto kao i potrošnja goriva. WLTP omogućuje transparentniju usporedbu potrošnje energije i emisije CO2 različitih vozila. Mjerne vrijednosti tako ne ovise o proizvođaču i tipu vozila, i u pravilu su više nego kod NEDC ciklusa. Stoga valja računati s tim da će u svrhu zaštite klime doći do optimiziranja pojedinih modela vozila i njihovih motora.
Štedite gorivo na jednostavan način.
Potrošnja goriva vašeg automobila ovisi o nizu faktora na koje ne možete utjecati. Unatoč tome uz pomoć jednostavnih trikova možete uštedjeti znatnu količinu goriva.
Štedite laganom vožnjom
Vozite moderno i uz predviđanje situacija u prometu.
Upola manje stresa - dvostruka ušteda: onaj tko se vozi opušteno i ravnomjerno, ne koči puno, prati promet, dopusti da se vozilo nekada kotrlja i bez pogona i koristi inerciju, troši znatno manje goriva i vozi se opuštenije. Također i na autoputu: umjesto 160 km/h radije vozite 130 km/h i štedite gorivo. Vožnja uz predviđanje situacija u prometu među ostalim će vam pomoći i da izbjegnete zastoje.
Pravovremenom promjenom stupnjeva prijenosa smanjite broj odlazaka na benzinsku crpku.
Vozite u najvišem mogućem stupnju prijenosa.
Prebacite već na 30 km/h u treći stupanj prijenosa - štedite ranijim prebacivanjem u viši stupanj prijenosa. Da vožnja na niskom broju okretaja šteti motoru, predstavlja bajku. TDI i TSI motorima godi kada već na 30 km/h prebacite u treći stupanj prijenosa, jer oni već na 2000 o/min razvijaju iznenađujuće veliku snagu. Nakon pokretanja vozila možete već nakon jedne duljine vozila prebaciti u drugi stupanj prijenosa. A kod prebacivanja u više stupnjeve ponekad neki stupanj možete i preskočiti. Uvijek odaberite najviši mogući stupanj prijenosa. Brzina od 50 km/h u 5. stupnju prijenosa mnogim automobilima ne predstavlja nikakav problem. Sve dok vaše vozilo vozi bez trzaja i dok akustički zvuči dobro, broj okretaja nije prenizak.
Ponekad pustite vozio da se kotrlja bez pogona.
Iskoristite funkciju prekida dovoda goriva u motor.
0,0 litara - vozite se za 0 kuna: pravilne tehnike vožnje omogućuju veliku uštedu. Jeste li znali da na pokazivaču možete postići "trenutačnu potrošnju" od točno 0,0 l / 100 km? I to tako da uz umetnut stupanj prijenosa pustite vozilo da se kotrlja! Zahvaljujući funkciji prekida dovoda goriva u motor tada nećete potrošiti i kap goriva. Najbolje je da ovu pametnu metodu koristite kada dodatno profitirate i od efekta kočenja motorom. Dakle kod vožnje na nizbrdicama ili kada se približavate crvenom semaforu. I nakon izbacivanja iz stupnja prijenosa trošite znatno manje goriva. Ova je metoda posebno učinkovita kada - zahvaljujući vožnji uz predviđanje situacija u prometu - vozilo na dužim dionicama možete pustiti da se kotrlja bez pogona.
Smanjite potrošnju uz zadržavanje visokog komfora.
Umjereno koristite dodatnu opremu.
Uštedite i do 2 litre: dodatna oprema čini vožnju komfornijom - ali uz prekomjerno korištenje na žalost i skupljom. Tako klima-uređaj primjerice troši gorivo - i to ne malo. Kako bi se ljeti temperatura u unutrašnjosti spustila i zadržala niskom, klima-uređaj na niskim brzinama troši i do 2 litre na 100 km. Temperaturu možete spustiti i prozračivanjem vozila prije kretanja i kraćom vožnjom sa spuštenim prozorima. Povremeno tijekom vožnje provjerite koju opremu trenutačno koristite, i da li vam je stvarno potrebna.
Štedite pravilnim tlakom u gumama.
Provjerite tlak u gumama.
S malo zraka uštedite i do 15%: ušteda goriva počinje već prije vožnje jednostavnom kontrolom tlaka u gumama! Otpor kotrljanja u ukupnoj potrošnji sudjeluje i do 15%. Kada svoje gume napumpate na tlak koji se preporučuje za puno opterećenje (vrijednosti možete pronaći na poklopcu spremnika za gorivo), smanjuje se otpor kotrljanja, a time i potrošnja. Kod nabave guma pazite na to da imaju što manji otpor kotrljanja - tako ćete uštedjeti dodatnih 3% goriva, a i buka će biti manja.
Po hladnoći štedite toplim motorom.
Izbjegavajte kratke dionice.
Štedite kombinirajući vožnje: motor najviše troši kada je hladan. To konkretno znači: ako se često vozite na kratkim dionicama, potrošnja se može povećati i na 30 l/100 km! Ako međutim jednom vožnjom obavite više poslova, možete uštedjeti gorivo. Tada motor vašeg automobila može brže postići radnu temperaturu, pa troši znatno manje goriva.
Štedite pravilnim podmazivanjem.
Koristite ulje za lagan rad.
Kvalitetom uštedite i do 5%: ako se motor počne ranije dobro podmazivati, ranije će se smanjiti i razina emisije ispušnih plinova. To je posebice važno kod pokretanja nezagrijanog motora i vožnje na kraćim dionicama. Dobro motorno ulje se stoga prije svega mora dobro rasporediti.
Ulja za lagan rad u tome su najbolja. S njima ćete potrošnju goriva smanjiti i do 5% u usporedbi s uobičajenim uljima. Gotovo svi Volkswagenovi modeli stoga su tvornički opremljeni uljima sa svojstvima laganog rada.
Budite živahniji na cesti.
Smanjite otpor zraka.
Vozite se učinkovitije uz manji otpor zraka. Dobra aerodinamična svojstva ključ su manje potrošnje, posebice na višim brzinama. Karoserija vašeg Volkswagena stoga je koncipirana tako da vjetru nudi što manji otpor. Krovne nadogradnje kao što su nosač i za bicikle i krovne kutije za prtljagu tu prednost međutim mogu poništiti u potpunosti. Stoga ima smisla da između dva vikenda skijanja ili vožnje mountainbikea skinete krovni nosač.
Štednja može biti tako jednostavna.
Izbjegavajte nepotrebni teret.
Smanjenjem mase uštedite i do 0,3 litre goriva. Svaki kilogram prtljage troši gorivo. Da budemo precizni: 100 kg mase povećava potrošnju za 0,3 l/100 km. Stoga redovito provjeravajte sadržaj svog prtljažnika. Možete štedjeti i sa samim gorivom. Napunite spremnik uvijek samo do pola, jer pun spremnik povećava masu, a time i potrošnju.
Pitanja i odgovori
Najvažnija pitanja i odgovori vezani uz nove vrijednosti potrošnje.
NEDC je kratica za "New European Driving Cycle" (novi europski ciklus vožnje), i predstavlja postupak mjerenja na ispitnim valjcima koji se od 1992. godine primjenjuje u cijeloj Europi za mjerenje emisije ispušnih plinova i potrošnju goriva osobnih i lakih gospodarskih vozila. Standard NEDC zamijenila je metoda ispitivanja WLTP ("Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicles Test Procedure"), jedinstvena u cijelom svijetu. Novi bi postupak trebao potrošnju nekog vozila prikazati na realniji način, a baziran je na promijenjenom ispitnom ciklusu sa strožim ispitnim postavkama. Dodatno uz WLTP u Europi emisije ispušnih plinova će se utvrđivati i ispitnim postupkom RDE ("Real Driving Emissions"), kod kojeg se mjerenja provode u realnom cestovnom prometu.
Dok se ciklus WLTP vozi 30 minuta na ispitnim valjcima u standardiziranim okvirnim uvjetima, RDE ciklus se prelazi na javnim cestama. Kod RDE mjerenja vozi se mješovita dionica uz nasumično ubrzavanje i kočenje. To ispitivanje traje između 90 i 120 minuta. Dodatne razlike: u WLTP ciklusu mjere se CO2, ispušni plinovi i potrošnja, dok se u RDE ciklusu mjere se samo ispušni plinovi i čestice.
Od rujna 2017. sukcesivno se prelazi na WLTP i RDE. Od rujna 2018. WLTP ispitni postupak obvezan je za sva novoregistrirana vozila, isto kao i manji broj čestica (PN) u RDE ispitnom ciklusu. Od rujna 2019. u RDE ciklusu se za sva novoregistirana vozila dodatno uvodi i granična vrijednost za dušikove okside (NOx).
Da, i vozila na električni pogon ispituju se prema novim WLTP pravilima.
EU6 ili Euro 6 aktualna je norma za emisiju ispušnih plinova motornih vozila, koja propisuje granične vrijednosti za emisiju ispušnih plinova u Europskoj Uniji.
Vrijednosti utvrđene prema ispitnom postupku WLTP trebale bi realnije prikazati potrošnju, emisiju CO2 kao i emisiju ispušnih plinova. Zbog toga postoji mogućnost da će se kod vozila s motorom na izgaranje navoditi više vrijednosti potrošnje i emisije CO2, a kod električnih vozila manje vrijednosti dosega. Individualni odabir motora i dodatne opreme također utječu na vrijednosti potrošnje i emisije CO2. Ovisno o nacionalnom zakonodavstvu to kao posljedicu može imati i povećanje poreza vezanih uz emisiju CO2.
RDE ispitni postupak pokazuje emisiju ispušnih plinova u realnom cestovnom prometu. Rezultate pojedinih RDE vožnji možete vidjeti na sljedećem linku:
Do rujna 2018. godine svi će Volkswagen modeli sukcesivno prijeći na WLTP ispitni postupak.